gode råd om fødder

GODE RÅD OM FØDDER
Slider

Hæløvelser

Hæløvelser

ung træning tryner hælspore på halv tid.

Stil dig på en skammel eller et trappetrin med det forreste af foden og vip op og ned. Læg et håndklæde under tæerne. Hvert vip skal vare 3 sekunder med 2 sekunders pause.

Det er kort fortalt opskriften på at kurere Fasciitis Plantaris på halv tid, som forskere på Århus universitet er kommet frem til. Øvelserne forbedrer tilstanden markant i løbet af 3 måneder. Som supplement er det godt at bruge hælindlæg af gele/silikone.

Klide: Scandinavian Journal af medicine & Science in sports/21 august 2014

Fasciitis Plantare-øvelsen – 3 måneders projekt

1. Stil dig op på en skammel eller et trappetrin på forfoden.

2. Rul et håndklæde sammen og læg det under tæerne, så de løftes maximalt op.

3. Vip bagfoden langsomt op og ned, så hvert vip varer 3 sekunder hver.

4. Hold 2 sekunders pause mellem et sæt vip (op og ned), hvor foden hverken er hævet eller sænket.

5. De første 2 uger skal øvelserne udføres 12 gange af 3 sæt, hver anden dag.

6. Efter 2 uger, tag en rygsæk med bøger på ryggen og udfør øvelserne 10 gange af 4 sæt hver dag.

7. Efter 4 uger skal der flere bøger i rygsækken og øvelserne skal udføres 8 gange af 5 sæt.

Denne øvelse kan udføres i op til 3. mdr.. ved forværring skal du søge læge.

hæløvelser

Kilde: Ålborg Universitet


Når du går, rammer din hæl jorden med en stor kraft og derved kommer en meget stor belastning af et forholdsvis lille område. Hælpudens opgave er meget enkelt at absorbere nedslaget/stødet samt at understøtte kroppens vægt.

Ved begyndende hælsmerter prøver de fleste at ændre deres gang for at kompensere for smerten. Det vil i nogle få tilfælde være nok, men i de fleste tilfælde vil problemet fortsætte og andre komme til, fordi belastningen stadig er for stor.

Der er forskellige varianter af hælsmerter. Nogle af de mest almindelige er:

– Hælsporer (plantar fasciitis)
– Hælbursitis (hævelse i slimsæk)
– Hælpudedefekt

Hælsporer

Hælspore er et ret almindelig problem, når man har passeret 40’erne, og symptomer er som oftest værst i stående stilling især om morgenen og efter hvile..

Der er ikke noget at se på selve hælen, men ved tryk kan man opleve et meget dybtliggende, smertefuldt område i og omkring midten af hælpuden. På et røntgenbillede vil der hos nogle kunne spottes en lille knogleudvoksning på hælbenet, der hvor den store sene sidder fast.

Hælbursitis

Ved hælbursitis (hævelse af slimsæk) føles smerterne bagpå hælen, op imod akillessenen, når man bevæger ankelen. Samtidig vil man kunne føle/se en hævelse på begge sidder af akillessenen, eller der føles smerter dybt inde i hælen ved kontakt med jorden.

Hælpudedefekt

Hælbenet er almindeligvis pakket ind i en tyk fedtpude. Hvis man har beskadiget fedtpuden, kan der opstå et stort tryk på hælbenet med efterfølgende smerter. Man kan faktisk se små ærtelignende knopper på siderne af hælen. Dette er fedtpuden, der har delt sig i små stykker, og derfor har flyttet sig væk fra det oprindelige sted, så hælen mangler sin stødabsorption.

Behandling

Hælaflastningsskåle i en god kvalitet er det første, man skal sørge for. Det er vigtigt, at du bruger dem i alle dine sko, også i hjemmeskoene. Der findes dog mange forskellige former for aflastning, og her på klinikken kan jeg hjælpe dig med det rigtige valg. Har det ingen effekt, skal du kontakte din læge for at få stillet en diagnose. Hvis du har diabetes, skal du altid søge autoriseret hjælp!

Hvornår forsvinder smerterne?

Hælsmerter er desværre en langvarig lidelse, der kan komme og gå undervejs. Men regn altid med mindst 6 måneder, selv med den rette behandling.

Produkter fra shoppen

Hælskål str. S – 34-40 – sælges som par

Hælskål str. L – 40-47 – sælges som par

Flergangsplaster til revnede hæle – 2 stk